58a455ae4557d
Blog

Blog: Serious gaming

Met de blogreeks #slimbrabant laat BrabantKennis een aantal experts uit het veld aan het woord om de discussie over de impact van digitale technologieën voor de Brabantse economie en samenleving te voeden.

Serious en applied games zijn de toekomst. Met een game kunnen we de kwaliteit van leven verhogen, werkprocessen verbeteren en ons werk leuker maken. De game-industrie zal de komende jaren voor nieuwe marktkansen en werkgelegenheid gaan zorgen. De kansen liggen voor het grijpen in Brabant, de kennis is immers volop aanwezig. Om te zorgen voor bedrijvigheid moeten we de kennis in de regio behouden en zorgen voor het juiste ondernemersklimaat.

Bij serious en applied games draait het niet om vermaak. Serious games maken gebruik van de game-technologie voor ‘serieuze doeleinden’ en met applied games willen en kunnen we het gedrag van mensen veranderen.  Bij het woord ‘game’ denken we nu nog aan de entertainment games, maar het zijn de serious games die de aandacht gaan opeisen.

Nieuwe oplossingen
Deze games bieden een nieuwe wereld aan mogelijkheden voor zowel grote als kleine organisaties, bedrijfsleven en de publieke sector.  Met games kunnen we bedrijfsprocessen verbeteren, trainingen geven en gedrag veranderen. Je kan nieuw personeel met een presentatie uitleggen wat zij moeten gaan doen, je kan ook een game maken waarmee ze veel sneller in het reguliere werkproces integreren. De vorm van de game maakt het niet alleen leuker, het maakt de training ook flexibeler. Deelnemers kunnen de training bijvoorbeeld ’s avonds volgen of op een andere locatie.

quote
Bij het woord ‘game’ denken we nu nog aan de entertainment games, maar het zijn de serious games die de aandacht gaan opeisen.
- Frank Zijlmans - directeur - Atlantis Games

Virtueel magazijn
Voor een grote logistieke dienstverlener uit de top-5 in de wereld maken we een virtueel magazijn. Orderpikkers gebruiken de game terwijl zij op hun vorkheftruck hun bestellingen verzamelen. Het maakt het werk leuker, er is minder kans op fouten en de productiviteit gaat omhoog. De database met gegevens over de voorraad wordt gecombineerd met een spelelement. Zo kun je onder meer tegen je collega’s spelen terwijl je je werk doet.

Ondernemersklimaat
In Breda is de kennis al volop aanwezig. Topdocenten uit binnen- en buitenland brengen hun expertise over aan de studenten van de NHTV in Breda. Er is echter weinig bedrijvigheid. Studenten worden getrokken door de grote studio’s buiten Breda en buiten Brabant. Kennis stroomt weg. We moeten het juiste klimaat creëren om die bedrijvigheid hier in Breda en Brabant te houden. Ik ken Breda goed en al heel lang. Breda heeft een sterke creatieve sector.  Veel cultuurprojecten in de stad waren echter gestoeld op subsidie en blijven niet voortbestaan.  Ondernemers in Breda hebben daarom de City of Imagineers opgericht. Een initiatief om de innovatieve (inter)nationale uitstraling van Breda te versterken door samen te werken en kennis uit te dragen. Doel is een krachtige sector ontwikkelen met werk en werkgelegenheid. De game-technologie is een belangrijk onderdeel van die creatieve sector in Breda. Wij geloven dat de creatieve sector de stad uiteindelijk volop nieuwe werkgelegenheid kan brengen.

Vergrijzing
Het platteland in Brabant vergrijst. In samenwerking met Iris Games maken we de game ‘Familiegeheimen’, om de kwaliteit van leven voor ouderen te verbeteren. De game is niet bedoeld om ze te herinneren hun medicijnen te nemen, maar om sociaal contact te bevorderen en ouderen mobieler te maken. De game speelt zich af in de eigen herkenbare omgeving. Wil je een level hoger, dan moet je elkaar fysiek ontmoeten. Zo zit in een van de oudste cafés van Breda een code, die moeten ze intikken om naar een volgend level te komen.

Dutch Game Garden
In 2014 is Atlantis Games opgericht, een bedrijf dat games bouwt. Atlantis heeft de NHTV als 100 procent aandeelhouder en is gevestigd in de Dutch Game Garden Breda. Dit is net als YES! Delft, Startupbootcamp en StartupDelta een zogenaamde incubator, maar dan specifiek gericht op games. De winst die we maken vloeit weer terug naar het onderwijs. Tegelijkertijd bouwen we een broedplaats voor nieuwe startups in de game-industrie. Wij zetten ons in om studenten die afstuderen bij de NHTV en een bedrijf willen starten om games te maken,  hier te houden. Jonge ondernemers krijgen zo een vliegende start. Zij worden intensief begeleid bij alles wat bij ondernemen komt kijken, van het businessplan tot en met een gesprek met een potentiële klant.

Hulp voor kinderen
Ook kinderen zijn een doelgroep voor serious games. We zijn bezig om funding te zoeken voor een game voor kinderen met diabetes type 1, oftewel aangeboren diabetes. Het is een applied game om kinderen te helpen een normaal leven te leiden. Ook zijn we bezig met de Brabantse Ontwkkelings Maatschappij om te kijken of we een game kunnen maken die kinderen helpt om te gaan met een vechtscheiding. Hoeveel kinderen kun je hiermee uit de jeugdzorg houden? Binnen de kortste keren heb je de game terugverdiend, maar je moet het wel eerst kunnen ontwikkelen.

Samenwerking
Bij de ontwikkeling van spellen werken we samen met andere partijen. Zo werkten we voor het virtueel magazijn samen met de opleiding Stedenbouw en Logistiek van de NHTV en Arbeidspsychologie van de Universiteit Tilburg. Voor een andere game maakten studenten van AKV|St.Joost de visuals. Internationaal gezien zijn we geen grote speler. De game-industrie komt niet alleen in Nederland op. De NHTV heeft in totaal 7.500 studenten, maar in een kleinere stad in China volgen 20.000 studenten de media-opleiding. Wij gaan dan ook in China kijken hoe we kunnen samenwerken. De snelheid van de ontwikkelingen in het buitenland is voor ons een kans : een kans om samen beter te kunnen concurreren. Als je internationaal wilt werken, heb je elkaar nodig. Een game voor de Chinese markt is fundamenteel anders dan een game voor de Nederlandse markt, vanwege bijvoorbeeld de grote cultuurverschillen.

Early adopters
De games zullen uiteindelijk omarmd worden door zowel grote als kleine bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Dat betekent niet dat nu iedereen massaal investeert. Je hebt geluk als iemand innovatie hoog in het vaandel heeft en de meerwaarde van een game ziet. Negen van de tien MKB-bedrijven zijn nog niet zo ver. Ze hebben de kennis niet en weten niet van het bestaan. Het is ook niet niks. Bedrijven zijn nu nog bezig te overleven, dan ga je niet investeren in een game. Daarvoor moet je bij de grote bedrijven zijn. Ook de overheid ziet steeds vaker de meerwaarde, ook daar zal het langzaam doorsijpelen. Zoals met alle technologie, zullen ook serious games op termijn steeds goedkoper worden. De technische ontwikkelingen gaan zo snel dat het haast niet is bij te houden. En dan heb ik het nog niet over wat er allemaal al op de plank ligt en nog niet eens naar de markt is gebracht.