Kiem #4: Voorbij de triple helix
De vierde kiem van Het Nieuwste Brabant 'Voorbij de triple helix' staat in het teken van de burger, die een steeds nadrukkelijkere plaats opeist in het innovatieproces. De combinatie van nieuwe digitale technieken en betrokkenheid van de burger zorgt ervoor dat nieuwe vormen van samenwerken en innoveren ontstaan.Aan de vierde kiem van Het Nieuwste Brabant heeft Maurits Kreijveld, die onlangs zijn boek ‘De kracht van platformen‘ publiceerde, een belangrijke bijdrage geleverd. De vierde kiem staat in het teken van de burger, die een steeds nadrukkelijkere plaats opeist in het innovatieproces. De combinatie van nieuwe digitale technieken en betrokkenheid van de burger zorgt ervoor dat nieuwe vormen van samenwerken en innoveren ontstaan.
Kreijveld daagt de triplehelix-spelers uit om zich meer en meer te gaan verbinden met burgers, gebruikers en consumenten. Alleen met elkaar kunnen we maatschappelijke doelstellingen waarmaken op het gebied van duurzaamheid, sociale zekerheid en zorg, is zijn stelling. Om deze nieuwe en complexe vormen van samenwerken mogelijk te maken, hebben we andere coördinerende structuren nodig. Digitale platformen kunnen hierbij een sleutelrol spelen.
Bert van Helvoirt vertelt over het Midpoint Center for Social Innovation (MCSI), een broedplaats van innovatie, waar ruimte is voor toeval en waar door kruisbestuiving interessante projecten kunnen ontstaan.
Het MCSI is een experiment, dat letterlijk en figuurlijk tijd en ruimte nodig heeft. Waarbij ‘laten, niet doen’ – ruimte voor georganiseerd toeval – misschien wel belangrijker is dan ‘ingrijpen, handelen’ (Bert van Helvoirt)
Oplossingen voor maatschappelijke problemen ontstaan vaak vanzelf, zegt Van Helvoirt. Wanneer de mens onder druk staat en de crisis het grootst is, is hij het meest vindingrijk. Volgens hem is samenwerken in triplehelix-verband helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het kost moeite en energie om elkaar te begrijpen. Maar we kunnen juist van elkaar leren en door elkaar innoveren. Van Helvoirt gaat dan ook graag de uitdaging aan om met elkaar van idee naar werkelijkheid te komen.
Leesgierig? Lees dan kiem #4!
Tien boekjes. Tien trends. Tien verhalen. In ieder boekje staat een Brabander centraal die met zijn of haar verhaal een bredere trend of ontwikkeling in Brabant symboliseert. Van november 2014 tot en met mei 2015 gaf BrabantKennis deze tien trendboekjes uit als de tien kiemen van Het Nieuwste Brabant.