5ec386552acde
Activiteit

Zeven zonden - Afgunst

De zeven hoofdzonden zijn één grote spiegel. Zowel voor ieder van ons individueel, als voor ons als maatschappij. Daarom bekijken we in deze verkenning de zeven zonden van Brabant. Niet om het verleden te veroordelen, maar om de toekomst te openen. Samen met experts gaan we analyseren, reflecteren en leren. Met Karin Sitalsing en Brabant Branding onderzoeken we de zonde Afgunst.

ESSAY KARIN SITALSING

‘Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij’, sprak men in de bijbel al. Afgunst vinden velen met recht een zonde. Met een Brabantse bril op onderzoeken we de zin en zonde van Afgunst, samen met journalist Karin Sitalsing.

Brabant was lange tijd een achtergestelde provincie waar het protestantse en meer welvarende deel van ons land op neer keek. En andersom keek Brabant op naar de Randstad. Maar tijden veranderen. Inmiddels is Brainport Eindhoven een van de meest innovatieve regio’s ter wereld, floreren onze farmaceutische en automotive industrie en is het goed wonen en werken in het Brabantse land.

Hoe is het eigenlijk gesteld met afgunst vanuit Brabant naar de rest van het land en vice versa? Kunnen we al spreken van een omgedraaid calimero-effect waarbij de Randstad opkijkt naar Brabant? En welke rol speelt de mediakloof hierin? Karin Sitalsing, geboren in Veghel en inmiddels trotse noorderling en regio-journalist voor Trouw, ging voor ons op onderzoek en schreef het essay ‘Groot denken begint met een zachte G’.

PODCAST AFGUNST 

In Brabant vinden ze dat de Randstad wordt voorgetrokken, in de Randstad vinden ze dat ‘de provincie’ achterloopt, wat de provincie ook moge zijn.

Is het afgunst, wat Brabanders voelen ten opzichte van de Randstad? En wat doet dat met mensen als dat gevoel heerst? En kan afgunst, of jaloezie, ook een zinvolle emotie zijn?

Afgunst - Zeven Zonden podcast

REFLECTIE BRABANT BRANDING

"Het essay laat ons de zorgwekkende reden zien waarom landelijke berichtgeving over Brabant blijft hangen in stereotypen en vaak ook in negativiteit, zoals drugs, varkens en nu ‘Brabant als corona-haard’."

Brand Manager Gwen Zuring, Sabine van den Broek, Farah Clark, Nathalie van de Vijver en Sandy van den Hoogen van Brabant Branding volgden de verkenning van de rol van Afgunst in Brabant.

Ze lazen het essay 'Groots denken begint met een zachte G' van Karin Sitalsing en delen in de video de belangrijkste lessen die ze daaruit trekken voor de toekomst van Brabant en hun eigen werk.

Reflectie Zeven Zonden Afgunst door Brabant Branding